Служба рухомого складу. Досягнення та перспективи

Візитною карткою метрополітену є рухомий склад. Без нього уявити собі метрополітен неможливо. На даний час інвентарний парк пасажирських вагонів Київського метрополітену складає 753 вагони. Забезпечення їх справного технічного стану для безперебійної та ритмічної роботи на лінії є основним завданням Служби рухомого складу, до структури якої входять три електродепо, вагоноремонтний завод та апарат управління служби.
Працівники служби рухомого складу проводять постійну роботу з поліпшення технології ремонту та технічного обслуговування рухомого складу, контролю якості ремонтів та оптимізації режимів роботи потягів на лінії.
Обладнання вагонів під час роботи на лінії зазнає колосальних навантажень. Розміри руху поїздів на Київському метрополітені (кількість пар поїздів за одиницю часу) найбільші серед усіх країн СНД і тому питання справного технічного стану вагонів та висококваліфікованої роботи машиністів знаходяться під постійним контролем фахівців служби рухомого складу.
Всі випадки порушення нормальної роботи метрополітену, які трапляються на лінії, та навіть ті, які залишаються непоміченими для пасажирів, ретельно розслідуються з подальшим розробленням та вжиттям дієвих заходів для попередження їх повторення.
Придбання вагонів. Введення нових пускових дільниць метрополітену потребує збільшення кількості одиниць рухомого складу. Крім того, на підставі даних про пасажироперевезення по окремих лініях, плануються заходи зі збільшення розмірів руху там, де це необхідно. Розрахунки, планування та графіки придбання нового рухомого складу ведуться фахівцями Служби.
У 2010 році Київським метрополітеном були придбані та введені в експлуатацію 84 нові вагони. На початку 2011 року парк вагонів метрополітену поповниться ще 21 новим вагоном. Після налагодження та ретельних випробувань, нові вагони виїдуть на лінію.
Впровадження потягів вітчизняного виробництва. У тісній співпраці з Київським метрополітеном, виробництво вагонів метро освоєно флагманом вітчизняного вагонобудування – концерном «Крюківський вагонобудівний завод» (КВБЗ). На даний час на Сирецько-Печерській лінії експлуатуються 25 вагонів серії 81-7021, 81-7022 вітчизняного виробництва.
Безумовно, впровадження нової техніки та нового обладнання має сенс лише за наявності у них переваг перед існуючими аналогами, і у вагонів виробництва КВБЗ такі переваги є. Наведемо лише деякі з них:
— обладнання кабіни машиніста кондиціонером;
— використання сучасних комплектуючих та агрегатів в системі керування потягом;
— обладнання підвагонного устаткування сучасною протипожежною системою «Ігла»;
— застосування більш сучасної конструкції притульно-зсувних дверей пасажирських салонів, які, окрім захисту від пилу та вологи, забезпечують підвищену шумоізоляцію;
— застосування вікон з вакуумних склопакетів – для надійної та ефективної тепло- та звукоізоляції пасажирських салонів;
— обладнання пасажирських салонів системою примусової вентиляції;
— раціонально розраховані конструкція та положення поручнів в пасажирському салоні;
— в головних вагонах передбачено місце для розташування пасажирів в інвалідних колясках;
— пасажирські крісла мають ергономічну конструкцію та виконані в антивандальному варіанті, а їх розміщення та кріплення забезпечують зручність в обслуговуванні та прибиранні вагонів;
— вагони пофарбовані двокомпонентними акрил-поліуретановими фарбами, що, окрім захисту кузова від корозії, надає вагонам привабливого та сучасного вигляду, всі використані в конструкції вагонів неметалеві матеріали мають необхідні пожежні та гігієнічні сертифікати.
Модернізація вагонів та продовження термінів їх експлуатації. Київським метрополітеном накопичений багаторічний досвід експлуатації вагонів. Під час експлуатації та ремонтів виявляються деякі слабкі місця в конструкції окремих вузлів, які потребують вжиття заходів по їх вдосконаленню. На підставі аналізу досвіду експлуатації вагонів як Київського, так і інших метрополітенів, інформації та рекомендацій від заводів-виробників рухомого складу приймаються рішення про доцільність модернізації окремих вузлів вагонів. На жаль, недостатні обсяги фінансування протягом останніх років не дозволяють втілити в життя всі плани, але робота в цьому напрямку ведеться постійно.
В рамках планів модернізації, у 2010 році на 16 вагонах встановлено світлодіодні модулі освітлення пасажирських салонів, на 50 головних вагонах впроваджено пристрої блокування пасажирських дверей під час руху поїзда. Крім того, низка робіт, спрямованих на підвищення безпеки руху та посилення конструкції вагонів, які раніше вважалися модернізацією, виконуються на постійній основі, завдяки внесеним доповненням до діючих технологічних процесів.
В планах служби – модернізація системи автоматичного регулювання швидкості (АРШ) з переходом на сучасну елементну базу, впровадження радіоінформаторів з розширеними можливостями та збільшеним об’ємом пам’яті, вдосконалення системи змащування гребенів колісних пар, продовження робіт з обладнання повітряних магістралей швидкоз’ємними роз’ємами та багато інших необхідних робіт.
Користувачі метрополітеном, безумовно, бачать на лінії поруч з рухомим складом нових серій вагони, виготовлені у 70-х роках минулого сторіччя. Виникає питання: «А чи можуть ці вагони забезпечити надійну роботу та гарантувати безпеку перевезення пасажирів?» Можуть! Для цього цим вагонам, більшість яких експлуатується на Святошинсько-Броварській лінії, уповноваженим державним закладом проводяться експертизи стану кузовів з наданням офіційного дозволу на подовження термінів їх експлуатації. Дослідження проводяться на кожному вагоні «персонально» і також окремо кожному вагону встановлюється термін гарантованої безпечної експлуатації.
У 2011 році заплановано проведення підготовчих робіт з модернізації вагонів старих серій з метою змінення їх інтер’єру та екстер’єру, заміни кабіни машиніста, встановлення сучасного та економічного тягового приводу та багато іншого.
Впровадження нових технологій та нової техніки. Працівники Служби рухомого складу добре усвідомлюють свою відповідальність за безпечні перевезення пасажирів. Саме заради цього всі нововведення, навіть ті, що були впроваджені на інших метрополітенах, проходять ретельну перевірку і перед «постановкою на потік» підлягають досить тривалій дослідній експлуатації. Тільки впевнившись в безпечності модернізації, надійності нового обладнання, ретельно вивчивши його поведінку під час експлуатації, робляться висновки про доцільність масового впровадження тих чи інших нововведень.
У 2010 році проходили дослідну експлуатацію автоматичні вимикачі та лінійні контактори нового типу, випробовувалася нова апаратура автоматичного відчинення дверей виробництва всесвітньо відомої фірми «CAMOZZI».
Завдяки кваліфіковано складеним технічним вимогам, новий рухомий склад надходить в метрополітен вже обладнаний сучасним надійним устаткуванням.
Рухомий склад з асинхронним тяговим приводом. На Куренівсько-Червоноармійській лінії ще з 2004 року експлуатується потяг, обладнаний асинхронними тяговим приводом. Це розповсюджений у світі та на даний час найбільш прогресивний різновид тягових приводів для вагонів метрополітену. Роботи в цьому напрямку ведуться і в Київському метрополітені. Якщо перший наш потяг з асинхронними тяговим приводом був зроблений у співпраці з російськими та чеськими фахівцями, то у 2010 році на Крюківському вагонобудівному заводі були збудовані три вітчизняні експериментальні вагони з асинхронним тяговим приводом серії 81-7036, 81-7037, які було презентовано на Міжнародній Асоціації «Метро» під час святкування 50-ї річниці КП «Київський метрополітен».
У 2011 році планується проведення дослідних випробувань п’ятивагонного зчепу вагонів вітчизняного виробництва з асинхронним тяговим приводом.

КП «Київський метрополітен»
metro.kiev.ua

Запись опубликована в рубрике Метро Киева, Киевский метрополитен. Добавьте в закладки постоянную ссылку.